המלצת קריאה לגילאי שלוש-שמונה, על הספר ״אילו הייתי אריה״ של חנה גולדברג ואביאל בסיל ואוסף רעיונות לפעילות
צירוף המילים ״אילו הייתי״ נמצא לא מעט בספרות הילדים, ולא במקרה. הוא תואם את היצירתיות הטבועה בכל אדם מלידה, ומאפשר לילדים לשחק עם הדמיון ללא הגבלה, ויחד עם זאת לזכור ש״זה רק בכאילו״ כפי שהם נוהגים לומר.
שירים רבים של דתיה בן דור למשל מבוססים על הרעיון הזה, ואם נרחיק יותר בזמן נמצא את השיר שמחכה לכם בתחתית פוסט זה.
ולמה כל ההקדמה הזו? או, טוב ששאלתם, הוצאת עם עובד מוציאה סדרה חדשה של ספרי״אילו״
הראשון בהם הוא ״אילו הייתי אריה״ שכתבה חנה גולדברג ואייר אביאל בסיל.
מעט על היוצרים- חנה גולדברג פזמונאית, משוררת וסופרת, כתבה מאות שירים (״נאחז באוויר״ ״חברים בכל מיני צבעים״ ״לא רוצה לזמביה״ ועוד) כתבה גם ספרי ילדים רבים וארבעה ספרים למבוגרים.
אביאל בסיל- הוא מאייר מוכשר ובעל רזומה ארוך כל כך עד שקשה להאמין שרק לפני שש שנים התחיל ללמוד לימודי איור, וגם זה במקרה.
בין הספרים אותם אייר: ״מעשייה לנר ראשון״ שכתבה עדי זליכוב רלוי
״אנונימוס בלפי הגדול״ שכתב יוסי בנאי
כמצופה מצמד היוצרים הזה ״אילו הייתי אריה״ הוא ספר מתוק ומצחיק שיכול לספק שעות ארוכות של הנאה לילדים בגילאי 3-8 וגם להורה או כל מבוגר אחר שיזכה להשתעשע איתם.
כל עמוד מתחיל ב״ אילו הייתי״ ושם כלשהו של חיה, והמשכו פחות צפוי ממה שעולה בדעת המבוגר.
הנה דוגמא:
״אילו הייתי נמלה
היתה לי מיטה מאוד קטנה
והייתי מתכסה בפירור עוגה״
והנה רעיון ראשון לפעילות עם הילדים:
הסתירו מהם את הספר וקראו רק את הכותרת ״אילו הייתי נמלה״ קבלו מהם הצעות שונות להמשכים, עודדו אותם לגלות יצירתיות ובקשו אפשרויות נוספות.
מורות כיתות נמוכות וגננות יכולות לחגוג עם קבוצה גדולה יותר של ילדים, אפשר אפילו לחלק כותרת שונה לכל קבוצת ילדים ולבקש מהם רשימת רעיונות, ורק אחר כך לקרוא את הספר.
הערה חשובה: לפני שתעברו לקריאת הספר הקפידו לציין כי כמו שלהם היו רעיונות נפלאים, כך גם לסופרת, ובמקרה הזה זה הרעיון שהיא בחרה. כלומר נטרלו כל אפשרות לכך שהילדים ירגישו שטעו או שבכלל היו אמורים לחשוב כמו הסופרת, אחרי הכל לא מדובר כאן במבחן ואין תשובות נכונות.
האיורים הנפלאים של אביאל בסיל, לא רק מאירים וממחישים את הטקסט, אלא גם מוסיפים עליו.
כך למשל האיור הזה מופיע בטקסט של הנמלה,
ומעבר לכך שהוא ממחיש את גודל שמיכתה של הנמלה, או נכון יותר, את קוטן שמיכתה, הוא מוסיף דמות שלא מופיעה כלל טקסט והנה לכם רעיון נוסף לפעילות:
להמציא ״אילו הייתי״ על פי האיורים.
תראו את צמד העמודים המקסים הזה
כל היום משתזף בגינה
ולא הייתי צריך למרוח
קרם הגנה״
שימו לב ששם החיה מופיע בגדול ובצבע שונה, וכך יכולים ילדים בטרום קריאה או ראשית קריאה ללמד את עצמם לקרוא את המילים הללו( לא בהכרח בקריאה ראשונה כמובן)
גם בעמוד הזה מוסיפים האיורים דמויות מחוץ לטקסט- טיגריס ונמר( מה בעצם ההבדל בינהם? גם זה נושא לשיחה עם הילדים, ולבדיקה משותפת במקורות מידע)
בסוף הספר כתוב:
״אבל-
מכל החיות סביבי
אני הכי אוהב להיות
אני״
והמילה אני כתובה באדום ובאותיות ענקיות, והרי לכם פתיח לשיחה חשובה, או למשחק של שרשרת סיפורים ושירים שעוסקים בכך( למשל ״ אני תמיד נשאר אני״ של דתיה בן דור)
אפשר וכדאי גם לתת לילדים להמחיז את החלקים שאהבו,
אפשר לעשות חידון פנטומימה בעקבות הספר.
ואם נדמה לכם שאני מתלהבת ממנו ומהרעיונות שהוא מאפשר, אתם צודקים הוא מלא הומור, בגובה העיניים של הילדים , וזה בנוסף לכל מה שמניתי קודם.
הנה אחד אחרון חביב
״אילו הייתי ג׳וק
הייתי מתחתן עם ג׳וקה
ןלא הייתי נגעל
לתת לה נשיקה.״
מורות/גננות- הזמינו לכם לפחות שני עותקים לספרייה.
הורים וסבים- ההנאה מובטחת.
אגב, העמודים בספר עבים במיוחד, כמעט כמו ספרי התינוקות, כך שגם ילדים צעירים יותר שכבר מגלים עניין בספרים יכולים להצטרף לחבורה ולהנות .
שתהיה שנה מלאה בשעות הנאה מהילדים והספרים, והנה ההפתעה המוזיקלית שהבטחתי
שלום אשמח לקבל מיילים מימך
פרח בן דוד
בשמחה