הבית לאוהבי המילה הכתובה

דינה צבאן כותבת על "נטע זר"

דינה צבאן כותבת על "נטע זר"

נטע זר / שרית פליין

הוצאה עצמית

לפני חודשיים הציע לי בן זוגי להצטרף אליו לנסיעת עבודה לאיסטנבול. התכנון המקורי שלו היה לחזור כעבור יום. לי זה הרגיש כלא שווה את המאמץ. מה זה יום אחד? איסטנבול ענקית ויש בה כל כך הרבה מהכל. אז הוסכם על חמשוש. ואז.. כן, אז. הגיעה הקורונה והפכה את כל התוכניות. מה תוכניות, את כל החיים. הכל קיבל תפנית לא צפויה וממש לא נעימה.

ואז הגיע הספר הזה שעשה לי שליכטה בלב, הפיח חיים באנשים אהובים שכבר אינם, ואפף אותי בריחות, טעמים, וצלילים שקמו ובאו מעולמות אחרים. אז אם לא הגעתי לאיסטנבול- הגיעה זו אלי.

סיפור משפחתי שתחילתו באיסטנבול, שלושה דורות, סיפור על סבתא אם ובת .סבתא קאדן, הבת בטי, והבת נטע. שלוש נשים חזקות. אין ספק שהנשים הן הכוח החזק בספר הזה. כל אחת מהן עם סיפור זוגיות שיש בו הרבה סדקים, ונראה שעם כל סדק שנוצר הביא אתו זה עוד חוזק לנשים.

משפחה היא כמו פקעת חוטים. הם שזורים אלה באלה והופכים לצרור אחד מלא חיים וססגוני, אבל גם סבוך. זה אף פעם לא פשוט. הם קשורים אחד לשני בצורה הדוקה ומסובכת שלפעמים נדרשות שנים כדי להתיר אותם.

הסיפור מתמקד בנטע, היא נשואה ואם לילדה בת ארבע. בעוד בעלה מוצא את פרנסתו ממסעות בעולם, עושה נטע מסעות אל תוך הנפש פנימה מתוקף עיסוקה כמטפלת רגשית- כשסיפורן של סבתה ואמה עוטפים את הסיפור המרכזי וזולגים אחורה אל העבר, כשסיפור חייהן, שהוא זה שמשלים את הפאזל של סיפור חייה העכשווי של נטע.

אהבתי מאוד את בחירת שם הספר. נטע זר לא רק כמטבע לשון, ולא רק כשם הדמות המרכזית. כל אחת מגיבורות הספר חיה ומרגישה את תחושת הנטע זר. נטע זר של עקירה מארץ אחרת, היטמעות במנטליות שונה, התחלה חדשה. נטע זר בחיי נישואים לא שלמים. נטע זר בצורת נדודים אינסופיים. וכמובן מילה לגבי הכריכה היפה והמסקרנת שצופנת בתוכה מסתורין, והוא מתגלה בצורת הפתעה בסיומו של הסיפור שהזכיר לי שהחיים הם הסיפור האמיתי.

ואם איסטנבול- הכי ראוי לחתום את הסקירה עם לינק לשיר יפהפה של זמרת גא'ז טורקיה (אל תעשו פרצוף, תקשיבו!)שאני שומעת אותה בלופ. "אני איתך" שם השיר.

לרכישת עותק מודפס עם הקדשה אישית לחצו כאן

לרכישת עותק דיגיטלי לחצו כאן

פוסטים באותו נושא

מעוניינים להישאר מעודכנים ?

הירשמו לניוזלטר שלי:

וקבלו מידע על מאמרים ועדכונים חדשים