״אין שום דרקון בסיפור הזה״ מאת לו קרטר ודבורה אולרייט הוא עונג אמיתי לכל המשפחה. (הוצאת ״הכורסא״. תרגום עטרה אופק)
לכאורה, רק לכאורה, עוד ספר ילדים על דרקון. למעשה מדובר בספר ארס פואטי, רב שכבתי, שגורם לי להפציר בחברותיי הצעירות, אנא השאילו לי את ילדיכן לשעה, אחרת אאלץ להפציר בילדיי להקדים את עניין הנכדים…
בואו נעשה רגע סדר.
על מה מדובר ב״אין שום דרקון בסיפור הזה״?
הסיפור מתחיל באיזכור פארודי של סיפורי הדרקונים ונסיכות הקלאסיים.
״רציתי לספר לכם סיפור על דרקון שחטף נסיכה ואז… הגיע אביר שנלחם בדרקון והציל את הנסיכה.״
וכאן מגיע המפנה הראשון
המספר פונה לקוראים בהודעת כשלון:
״אבל לא אצליח לספר לכם את הסיפור הזה כי הדרקון נעלב והסתלק״
וזוהי השכבה הארס פואטית הראשונה. המספר המודע לעצמו פונה אל קהל הקוראים, מספר על מה היה רוצה לספר ומדוע לא יוכל לעשות זאת.
כבר בשלב הזה ניכר המקום השווה שיש לאיורים ולטקסט, וכמו כן מקומו של ההומור.
הדרקון, זה שמייצג את הרשע בסיפורים הקלאסיים, נעלב כאמור, לא לפני שהזכיר לנו בעיה נוספת עם הסיפורים ההם:
״היום אני לא חוטף שום נסיכה מגונדרת ומפונדרקת.״
זה בדיוק המקום להתעכב רגע על התרגום של עטרה אופק.
לא קראתי את המקור, אבל על העברית הנהדרת של עטרה אופק אין צורך להכביר מילים, ובספרי ילדים הדבר חשוב כפליים.
״אין שום דרקון בסיפור הזה״ בגירסתו העברית שומר על משלב לשוני ספרותי לצד פנייה אל הילדים בגובה העיניים ומקצב קולח. ואיזו מילה נהדרת זו מפונדרקת! תחשבו אילו מטעמים אפשר לעשות עם הילדים כשמפרקים וחוקרים את המילה.
אבל רגע, קודם נמשיך עם הסיפור.
דרקוננו החביב יוצא לדרכו, וכמו במיתולוגיה(והרי לכם שכבה ארס פואטית שניה) מתחיל מסע הגיבור אשר בסופו הוא ישתנה, אך קודם עליו לפגוש יצורים שונים.
והוא אכן פוגש. מוכנים לשכבה שלישית?
הוא פוגש את כל הדמויות שכולנו, כולל ילדינו מכירים. עמי ותמי, זהבה ושלושת הדובים, כיפה אדומה, ג׳ק והשעועית ועוד ועוד.
רק תחשבו איזה מסע ספרותי נהדר אפשר לעשות כשתוך כדי הקריאה מזהים ספרים נוספים, והילד שלצדכם רץ להביא אותם מהספריה ו… בקיצור, אושר ארס פואטי.
והנה מגיע המפנה השני.
הדרקון מוכן להציל את כל הדמויות מהרשע, אלא שהוא נתקל בבעיה למעשה הוא לא קיים, או כמו שאומר ג׳ק: ״אין שום דרקון בסיפור הזה״
אל דאגה, גם בעיה זו נפתרת. כמובן שהדרקון מצליח להתגבר על הענק ולהציל את כולם. לא לפני שהם מודים בקיומו ומזעיקים אותו לעזרתם.
למה האיור הזה לא צבעוני? קראו בעצמכם.
רמז- תקלה שקשורה להתעטשות של הענק שגרמה לשמש…
שימו לב להומור באיורים. ראו איך מגיב החזירון לבקשת הנשיקה של הצפרדע, ולדב שדורך על שיערה של רפונזל.
כאן שמות הדמויות לא מוזכרות והרי לכם חידון/משחק נוסף לכל המשפחה.
סוף טוב הכל טוב?
כמעט…
כך מסתיים הספר
סוף פתוח? והרי לכם עוד נושא לשיחה עם הילדים. על סוף הסיפור הזה, והאם הם אוהבים סופים פתוחים?
ואתם?
לסיכום, רוצו להתענג עליו, עם הילדים, הנכדים או התלמידים.
לאיזה גילאים? מכל גיל שבו הילד מסכים להקשיב לסיפור שלם.
הצעה לילדים מעט גדולים יותר, הפגישו אותם גם עם הספר ״דרקון, אין דבר כזה״ של בילי בקסבי בהוצאת ״עם עובד״ ושוחחו יש או אין? כמובן שכל תשובה מקובלת, וכל תשובה היא הזמנה למסע חדש שההנאה בו מובטחת.