הבית לאוהבי המילה הכתובה

שני ספרי נוער שכל מחנך חייב להכיר

ספרי נוער
שני ספרי נוער שכל מחנך חייב להכיר

״יש שנלחמים ומנצחים בעזרת רובים ובתותחים ויש שנלחמים ומנצחים בעזרת נוצה ודיו.
עדיפים הנוצה והדיו על פני כל כלי הנשק שבעולם״
את המילים האלה כתבה הרייט ב׳יצר סטואו, הסופרת שספרה ״אוהל הדוד תום״ זעזע את העולם והצליח לגרום למחאה נגד העבדות, כפי שלא הצליח אף מטיף ונואם לפניו.

הסופרת הישראלית, תמר ורטה זהבי, אשר כל ספריה עוסקים בסוגיות חברתיות, החליטה ובצדק, שספרה של סטואו חשוב מכדי שדורות של בני נוער ישראלי יפספסו אותו בגלל אי נגישותו, שנובעת ממורכבות ופערי שפה.
היא כתבה את הספר ״זה אני הדוד תום״ ( הוצאת הקיבוץ המאוחד)על פי הספר המקורי, אלא שהתמקדה בעיקר בסיפורו של תום עצמו, ולמעשה יצרה ספר נוער קריא מאוד ועם זאת עדיין מטלטל ומעביר מסר חשוב ביותר- אדם הוא אדם, בלי קשר למוצאו, צבע עורו ומעמדו החברתי, בהיותו כזה כל אדם ראוי לזכויות אדם.
אם נדמה לכם שהמשפטים האחרונים מובנים מאליהם, כל מה שעליכם לעשות הוא להביט מעט סביבכם, או אם תרצו להרחיק מעט, להתבונן במהדורות החדשות.
נכון, העבדות בארצות הברית נאסרה מזמן. יחד עם זאת מה שאיפשר אותה – ההתייחסות לבני אדם על פי הגזע אליו הם משתייכים, ההתייחסות לבעלי צבע עור מסויים כנחותים, הדבר הזה עדיין קיים לצערנו.
אם הייתי צריכה לבחור עיקרון אחד בלבד שעל פיו יתחנכו ילדיי וילדי העולם כולו היה זה העיקרון-
בני האדם נולדו שווים וראויים להישאר כאלה, להיבחן על פי ליבם ומעשיהם בלבד.
סיפורו של הדוד תום מבוסס על מעשים אמיתיים, בזה חלק מכוחו.
תמר ורטה זהבי גם את הספר ״האישה ששינתה את אמריקה״ (גם הוא בהוצאת הקיבוץ המאוחד)בו היא מספרת את סיפור חייה של הרייט ביצ׳ר, מאז היותה ילדה בת חמש, דרך הנסיבות שהובילו אותה לכתיבת ״אוהל הדוד תום״ ועד לפגישתה עם הנשיא לינקולן.
גם הספר הזה מעביר בצורה סיפורית את המסר החשוב כל כך הזה, וזו הסיבה לכך שבעיניי שני הספרים האלה שכתבה תמר ורטה זהבי הם ספרי חובה לכל מי שרוצה לחנך לעקרון השיוויון בין בני האדם.
גם אני, כמו הרייט ביצ׳ר סטואו מאמינה, שעדיפים הנוצה והדיו על כל כלי הנשק בעולם, וגם אם השפעתם איטית יותר היא בהחלט משמעותית.

ספר נוסף ומטלטל שעוסק בעבדות וגזענות הוא ספרה של יא ג׳סי, שיבה

פוסטים באותו נושא

מעוניינים להישאר מעודכנים ?

הירשמו לניוזלטר שלי:

וקבלו מידע על מאמרים ועדכונים חדשים